219 views
# SEZNAM PŘEDNÁŠEK, DÍLEN, SEMINÁŘŮ PPU ##### PIRÁTSKÁ PUTOVNÍ UNIVERZITA – PŘEDSTAVENÍ VIZE O naší vizi. Pro koho je určena Pirátská putovní univerzita. Proč inovovat vzdělávání i politiku současně aneb politika jako veřejné kognitivní pole. Jaký děláme výzkum: jaké jsou 3 hlavní výzkumné otázky. Jak s námi studovat, jak se stát lektorem, jaké kurzy/přednášky/pracovní dílny či besedy nabízíme. Jaký děláme vlastní výzkum? S kým spolupracujeme. ##### VELKÉ VZDĚLÁVACÍ PROJEKTY ČI EXPERIMENTY Stručný úvod o vybraných pedagogických inovacích/reformách v minulosti: conscientizace Paula Freireho, finský vzdělávací systém, Estrategia Siglo XXI, A Hole in the Wall, The Next Einstein from Africa, The Singularity University – a nakonec Pirátská putovní univerzita :-). Proč pirátská? Proč putovní? Proč inovovat vzdělávání i politiku současně – politika jako veřejné kognitivní pole, vzdělávací architektonika. ##### EKOLOGICKÉ NÁRODNÍ ÚČTOVÁNÍ (ŠEST KAPITÁLŮ) Od 70. let minulého století se ukazuje, že firmy ani investoři už v účetnictví a finančních výkazech dokážou vyčíst jen asi 20-30 % původu vytvořené hodnoty. Do souvislosti se strukturální proměnou hospodářství a tzv. třetí vlnou tvorby bohatství tuto skutečnost později vsadil Richard Eliott počátkem 90. let. Ona třetí vlna spočívá mimo jiné ve vytváření komplexních nehmotných statků, které se užitím nespotřebovávají (typicky služby spojené s informacemi či znalostmi). Jane Goodson White tvrdí, že každá forma tvorby bohatství si vždy v minulosti vyžádala zásadní proměnu účetnictví (nástup zemědělství, industrializace), a zkoumá proto fenomén objevení šesti kapitálů, které účetnické kruhy v posledních desetiletích horečnatě vyvíjejí. Dnes už existuje celá řada metodik, i když stále nelze hovořit o uceleném a všeobecně přijímaném výkaznictví. My se zaměříme konkrétně na systém WAVES a jeho předchůdce, který používá/la Kostarika k zaúčtování přírodního kapitálu, a díky tomu jako první země zvrátila trend kácení pralesa. Naopak zalesnila až polovinu svého území. Je možné něco podobné převést do středoevropských reálií, a pokud ano, v jaké podobě? ##### EKONOMIE LIDSKÉ ŠKÁLY Představíme si ve zdejších končinách nepříliš známého brazilského ekonoma Manfreda Max-Neffa a jeho pojetí ekonomie jako vědy, která vychází důsledně z poměrně neměnné (omezené) množiny lidských potřeb. VYtvořil mimo jiné spolu s chilským filosofem Martínem Hapenhaynem a sociologem Antoniem Elizaldem zajímavou metodiku zjišťování potřeb společenství. V závěru jen stručně nastíníme další zajímavé heterodoxní ekonomické školy a koncepce. ##### FORESIGHT: VYHLÍDKY BUDOUCÍHO VÝVOJE (série 3 přednášek vedených Ludmilou Kovaříkovou; podmínkou účasti na druhé části je vypracování a odevzdání domácího úkolu – 1. a 3. část je otevřená veřejnosti) Žijeme v systému s vysokou mírou komplexity a nekonečným množstvím faktorů podílejících se na utváření budoucnosti. Budoucnost je sice neznámá, ale můžeme ji ovlivnit. Během tří přednášek si představíme koncept foresightu, nástroje, který do analýzy variant budoucího vývoje vnáší velkou míru transparentnosti. Jedná se o strukturovaný přístup patřící do skupiny „future studies“ zahrnující desítky metod. V tomto úvodu do problematiky se konkrétně zaměříme na praktickou ukázku technologického roadmappingu v oblasti AI. Cílem nebude vytvoření dokonalé roadmapy vývoje AI, ale pochopení způsobu, jakým proces vytváření roadmapy formuje naše chápání dopadů této technologie do jednotlivých oblastí společnosti. Orientovat se v nadcházejících změnách zapříčiněných exponenciálním vývojem technologií je pro naši společnost totiž stále těžší. Představy o možných důsledcích rozvoje AI, nanotechnologií a robotizace jsou dnes často spojovány s obavami. Je to ale především nedostatek informací a neschopnost vytvářet výhledy budoucího vývoje, co nám znemožňuje strukturovaně přemýšlet o budoucnosti s pozitivním přístupem. ##### IMPROVIZAČNÍ PRINCIP „ANO A...“: přijmi, přidej svou energii a pošli dál Základní dovedností, bez níž není spolupráce myslitelná, je umění naslouchat druhému: co chce, o co se snaží, co potřebuje. Nic tak neotráví chuť něco dělat, příp. týmového ducha jako lidé, co pomalu v každé větě říkají „ano, ale...“. Vyzkoušíme si tři různá improvizační cvičení na uvolnění. A pak se vrhneme na praktické věci z našeho vnitrostranického života. Míhá se kolem nás spousta nápadů, pořád po nás někdo něco chce, pošta přetéká, nevíte, kam dřív, znáte to... Co si se všemi těmi „možnostmi“ počít? Nabízíme kreativní princip spolupráce „ANO A...“ – vytvářejme vědomě prostor druhým, aniž by nás to okrádalo o energii, právě naopak. Mimochodem tento princip lze také velmi dobře použít při vyjednávání. ##### INSTITUCIONÁLNÍ PAMĚT A E-GOVERNMENT Představíme si koncept, který úzce souvisí s e-governmentem, ale je podstatně širší a spíše by mu měl předcházet. K vytvoření a uchování koletivní paměti organizace (politické strany, státu...) nestačí jen existenci úložiště pro data. Je zapotřebí ujasnit si i hodnoty vnitroorganizační kultury. Základními principy na podporu institucionální paměti jsou: 1) taková tvorba dokumentů, aby naplňovaly standardy pro otevřená data a počítalo se s možností jejich vyhledávání 2) zabudovaná reciprocita v datově-dodavatelských řetězcích 3) etické standardy zacházení s daty 4) kontrolní úřad digitálních dat 5) vysoká kultura síťového myšlení na podporu inovací Jak bychom to mohli jako Piráti uplatnit a vyzkoušet u sebe? ##### INVESTIGATIVNÍ ŽURNALISTIKA: Co se od ní mohou politici naučit? Hlavním úkolem investigativní žurnalistiky je plnit funkci „hlídacího psa demokracie“, informovat o skrytých informacích a být vytrvalí. Investigativní novinařina zahrnuje rozsáhlou činnost v oblasti rešerše, sběru důkazů a jejich ověřování z mnoha zdrojů, vsazování věcí do kontextu. Investigativci se zajímají o aktivity veřejně činných osob, jako například zkorumpovaných politiků; jiní se zajímají o aktivity obchodních společností, politických organizací, charit, a dokonce cizích vlád. Co se od nich můžeme naučit my, kteří aspirujeme na to, že v politice budeme napravovat stav věcí veřejných, ať už v komunálu, v krajích nebo na celostátní úrovni? Přednáška spojená s praktickými cvičeními a ukázkami metod práce. ##### JAK NÁS VIDÍ OSTATNÍ: jak s lidmi jednat Hlavním cílem je osvojit si techniky, jak jednat s lidmi, kteří se projevují jinak než my sami. Provedeme si analýzu "Jak nás vnímají ostatní". Tuto analýzu si každý účastník sám pro sebe vyhodnotí. Závěrem proběhne diskuse o technikách, jak s jednotlivými lidmi hovořit, ale také co bychom jim nikdy říct neměli. Program trvá cca 2 hodiny. ##### LINUX PRO ZAČÁTEČNÍKY: Ubuntu Během praktického semináře si spustíme operační systém Ubuntu (linuxová distribuce) přes USB či CD, odvážnější z nás si pořídí virtuální počítač a do něj nainstalujeme operační systém. Ukážeme si práci s tímto open-sourcovým operačním systémem (čili komunitně vyvíjeným), který má všechny zásadní aplikace pro běžnou práci na počítači. Notebooky je logicky třeba mít s sebou. ##### KE KOŘENŮM: JAK SESTAVIT RODOKMEN Dozvíte se, proč si vůbec dělat rodopis. Co se může o sobě (rodině) člověk dozvědět? A dále: Jak si sestavení rodopisu rozvrhnout. Kde hledat a zda používat dostupné aplikace pro vytváření rodových stromů. Které aplikace je možno použít? Úskalí hledání (čtení) v matrik&aacut e;ch - t ěch živých i těch "mrtvých", případně v kronikách. Co všechno jsou užitečné informace. Co byste mohli snadno přehlédnout... Tipy a triky, když se nemůžete pohnout z místa. Jak dlouho se takový rodopis dává dohromady? Kolik to stojí peněz? A další otázky vám rád poutavě zodpoví náš přednášející. (délka 1,5 hod.) *Bude brzy doplněno.... (nabízíme už přes 120 různých přednášek)*